Search
Close this search box.
به اطلاع میرساند از روز ۲۸ مهرماه لغایت ۱۳ آبان ماه مطب تعطیل می باشد .

آنچه باید درباره انواع جراحی های چشمی بدانید

 امروز قرار است هر آنچه باید درباره انواع جراحی های چشمی بدانید را دراین مقاله در اختیارتان قرار دهیم پس لطفا باما همراه باشید.

جراحی عیوب انکساری چشمی چگونه انجام می شود ؟

ما قبلاً در خصوص انکسار و عیوب انکساری و انواع آن (نزدیک بینی، دوربینی، پیرچشمی، آستیگماتیسم) بصورت مشروح پرداخته ایم که در صورت لزوم می توانید در سایت چشم پزشکی هما آن را مشاهده کنید . حال می خواهیم به نحوه، روش و انجام انواع جراحی های چشمی برای درمان عیوب انکساری بپردازیم.

جراحی چشم به روش لیزیک :

یکی از انواع جراحی های چشمی ، روش لیزیک است این نوع جراحی چشمی برای اصلاح عیوب انکساری مانند دوربینی (هیپروپی)، نزدیک بینی (میوپی)، آستیگماتیسم کاربرد دارد و در واقع جراحی چشم به روش لیزیک ترکیبی از جراحی میکروسکوپی و لیزر اکسایمر یا همان اگزایمر (EXCIMER) است.
در لیزیک به وسیله میکروکراتوم لایه بسیار نازکی از قرنیه به نام فلپ برش داده می شود البته امروزه به جای میکروکراتوم از لیزر فمتوسکند جهت برش دادن ضخامت قرنیه استفاده می شود و پس از تاباندن لیزر اگزایمر، لایه جمع شده بر روی محل قبلی برگردانده می شود و این فلپ در محل قبلی خود می چسبد .
در جراحی چشم به روش لیزیک نیازی به بخیه نخواهد بود.

جراحی به روش فمتولیزیک :

انجام جراحی چشم برای درمان عیوب انکساری به روش فمتولیزیک بهتر از روش لیزیک است. فمتولیزیک تلفیقی از لیزر فمتوسکند و لیزر اگزایمر است.
فمتولیزیک یکی از بروزترین جراحی های چشمی مرتبط با عیوب انکساری است و تفاوت جراحی چشم به روش لیزیک با جراحی چشم به روش فمتولیزیک در چگونگی برش ضخامت قرنیه (فلپ) است. در واقع جراحی چشم فمتولیزیک حالت پیشرفته لیزیک است که در آن به جای برش دادن فلپ قرنیه به وسیله میکروکراتوم از اشعه لیزر برای ایجاد حباب های میکروسکوپی در قرنیه استفاده  می کنند تا برش با دقت زیادی انجام شود.
یکی دیگر از نام های این نوع از جراحی چشمی، جراحی لیزیک تمام لیزری یا لیزیک بدون تیغ است که به علت سرعت ترمیم و بهبودی زود هنگام دید و بی درد بودن آن از جمله جراحی های چشمی پر طرفدار در دنیا محسوب می گردد.

جراحی چشم به روش پی آر کی(PRK) :

در جراحی چشم به روش پی آرکی پس از برداشتن لایه نازکی از قرنیه (لایه اپی تلیوم) و تابانیدن لیزر اگزایمر از یک لنز تماسی جهت پوشش سطح قرنیه تا زمان ترمیم و بهبودی استفاده می کنند.

آنچه باید درباره انواع جراحی های چشمی بدانید

جراحی چشم به روش لازک :

روش لازک شکل تغییر یافته جراحی چشم به روش پی آر کی است در این نوع جراحی چشم به کمک یک محلول الکلی، لایه اپی تلیوم قرنیه برداشته و پس از تاباندن لیزر اگزایمر بر روی قرنیه لایه اپی تلیوم در جای خودش قرار می گیرد.
در حال حاضر جراحی چشم به روش پی آرکی بسیار پر طرفدارتر از جراحی چشم به روش لازک است در گذشته یک نوع دگر از جراحی چشم به نام اپی لیزیک رواج داشت که همانند جراحی چشم به روش لازک لایه اپی تلیومی قرنیه در پایان جراحی چشم در جای قبلی خود گذاشته می شد و فرق آن با لازک در این بود که در جراحی چشم به روش لازک از محلول الکلی برای برداشتن لایه اپی تلیوم استفاده می کنند اما در جراحی چشم به روش اپی لیزیک از تیغی به نام اپی کراتوم استفاده می کردند . که در حال حاضر این نوع از جراحی چشم کاربرد زیادی ندارد و منسوخ گردیده است.

همچنین شما میتوانید این مطلب را مطالعه کنید که قبلا به آن پرداختیم

کدام یک از جراحی های چشمی لیزیک، لازک، پی آر کی بهتر است؟

همیشه یک سؤال اساسی برای بیماران مبتلا به عیوب انکساری این است که کدام روش جراحی چشم می تواند برای بهبود بینایی مفیدتر باشد اما واقعیت این است که هر کدام از این جراحی های جشمی در جای خود بسیار مفید و ارزشمند هستند و تغییر محسوسی در نتیجه حاصله با هم ندارند و در واقع عملکرد و راندمان آنها یکسان است اما دلیلی که باعث مرسومیت یا رد انتخاب یک نوع خاص از جراحی چشمی نسبت به انواع دیگر آن می شود توجه به میزان عوارض پس از عمل و یا شرایط ویژه و اختصاصی بیمار است. مثلاً برای کسانی که قرینه نازکی دارند جراحی چشم به روش لیزیک و فمتولیزیک مناسب نیست و بهتر است تحت جراحی چشمی به روش لازک یا پی آر کی قرار گیرند و یا کسانی که ورزشکار هستند یا بواسطه شغلشان با ضربات  ، سر و کار دارند بهتر است لیزیک نکنند و از روش های دیگر جراحی چشمی استفاده کنند.

آنچه باید درباره انواع جراحی های چشمی بدانید

مزایای لیزیک و فمتولیزیک چیست؟

  • احساس درد کم پس از عمل جراحی چشم
  • دوره درمان و بهبودی پس از جراحی چشم کوتاه است
  • در اکثر مواقع پس از جراحی چشم نیازی به استفاده از عینک ندارد
  • بهبود بینایی پس از جراحی لیزیک سریع تر اتفاق می افتد

معایب لیزیک و فمتولیزیک چیست؟

جراحی چشم به روش لیزیک و فمتو لیزیک از جراحی های پیچیده چشمی هستند که در صورت لایه برداری ناصحیح از قرینه و یا در صورت لایه برداری ناصحیح از قرینه و یا در صورت عدم دقت جراح می تواند اختلالات شدید بینایی را به همراه داشته باشد و تغییراتی که در این روش ها بر روی قرینه انجام می شود برگشت ناپذیر است.
بروز خشکی چشم در این نوع از جراحی های چشمی بیشتر رخ می دهد.

مزایای لازک و پی آر کی چیست؟


عوارضی که در روش لیزیک در نتیجه برش فلپ (ضخامتی از قرینه) ایجاد می شود در روش های لازک و پی آر کی وجود ندارد.
احتمال بروز خشکی چشم در بیمارانی که از این روش های جراحی چشمی بهره برده اند کمتر از کسانی است که از جراحی های لیزیک و فمتولزیک استفاده نموده اند.

معایب لازک و پی آر کی چیست؟

درد پس از جراحی های چشمی به روش لازک و پی آر کی بیشتر از روش های لیزیک و فمتولیزیک است. دوره بهبود و درمان پس از عمل جراحی چشم در این رش ها طولانی تر است.

 

مطالب مرتبط