آذر ۲۱, ۱۳۹۶

همه چیز درباره اختلالات و انسداد مجرای اشکی

اشک به وسیله غده اشکی که در بالای کاسه چشم قرار گرفته تولید می شود با هر بار پلک زدن ، اشک تولید شده روی سطح چشم پخش شده و میزان اضافه آن توسط سیستم تخلیه کننده اشک از چشم خارج می گردد و به داخل بینی می ریزد .

اگر گوشه داخلی چشم با دقت بررسی شود روی لبه هرکدام از پلک های پایینی و بالایی منفذ بسیار ریزی دیده می شود که محل ورود اشک به داخل سیستم تخلیه اشکی می باشد .

مجرای ریزی این منفذ را به کیسه اشکی در گوشه داخلی چشم وصل می کند .

اشکی که وارد کیسه اشکی شده از طریق مجرای بینی – اشکی ( مجرای اشکی ) به بینی تخلیه می شود . به همین دلیل است که ما در موقع گریه کردن دچار آبریزش بینی می شویم .

سیستم اشکی شامل غدد اشکی اصلی و کمکی ، مجاری اشکی و مجرای بینی – اشکی می باشد . معمولاً انسداد در قسمت های انتهایی این مجرا ایجاد می شود .

اشک ریزش به دلیل افزایش تولید و یا اشکال در تخلیه اشک ایجاد می شود .

علل افزایش تولید اشک از غدد اشکی عبارتند از :

تحریک چشم ناشی از التهاب یا عفونت قرنیه ، التهاب یا عفونت ملتحمه ، التهاب یا عفونت پلک ها ، خراش یا جسم خارجی قرنیه یا ملتحمه ، ترشح اشک یا عفونت پلک ها، ترشح اشک به علت تحریک مخاط بینی ، ترشح احساساتی اشک ( مثلاً گریه کردن ) و حتی ترشح رفلکسی اشک در افراد دچار خشکی چشم .

کاهش خروج اشک از سیستم تخلیه کننده به علت انسداد نسبی یا کامل آن بوده و در کودکان و بزرگسالان علت های زمینه ای و روش های درمان آن متفاوت است .

انسداد مجرای اشکی چیست ؟

به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی شده ، انسداد مجرای اشکی گفته می شود که می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد .

نوع اکتسابی آن در اثر عفونت رخ داده و منجر به فیبروز و انسداد مجاری اشکی می شود .

انسداد مادر زادی مجرای اشکی معمولاً بین ۳ تا ۱۲ هفتگی ، به شکل اشک ریزش مداوم از یک چشم و در موارد نادر از هر دو چشم بروز می کند .

علت این انسداد باقی ماندن پرده ای در انتهای مجرای اشکی در سمت بینی است . به علت اینکه غدد اشکی در ۲ هفته اول بعد از تولد اشک ترشح نمی کنند ، نوزاد مبتلا به انسداد تا چند هفته اول بدون علامت است .

در کودکان انسداد مجرای اشکی عمدتاً به صورت مادرزادی بوده و اکثراً خود به خود و با ماساژ کیسه اشکی تا یک سالگی بر طرف می شود .

گاهی نیز شکستگی استخوان های بینی یا صورت می تواند باعث انسداد میکانیکی مجرای اشکی شود .انسداد طولانی مدت مجرای اشکی منجر به عفونت کیسه اشکی می گردد .

علایم انسداد مجرای اشکی :

بیمارانی که دچار انسداد مجرای اشکی شده اند ، معمولاً با شکایت اشک ریزش مداوم و گهگاهی و خروج چرک از گوشه داخلی چشم به چشم پزشک مراجعه می کنند .

در این بیماران اشک چشم به طور مزمن و دایمی از گوشه چشم مبتلا به روی صورت سر ریز می شود به شکلی که بیماران مجبورند حتی زمانی که در حال استراحت در خانه هستند ، اشک چشم مبتلا را با دستمال خشک کنند .

در مواردی که انسداد مجاری اشکی طولانی می شود ، گاهی عفونت و التهاب حاد کیسه اشکی رخ می دهد که به صورت تورم سفت و قرمز و بسیار دردناکی در گوشه داخلی چشم ، بین چشم و بینی تظاهر می کند که نیاز به درمان فوری و گاهی بستری در بیمارستان دارد .

تشخیص بیماری :

در بیماری که از اشک ریزش شکایت دارد ، چشم پزشک با معاینه ی دقیق متوجه می شود که آیا این اشک ریزش به دلیل افزایش تولید اشک است یا اختلال در تخلیه آن از مجاری اشکی .

با رد کردن علل افزایش تولید اشک با شرح حال دقیق ( جسم خارجی ، التهاب داخل و سطح چشم ) می توان روی مسیر خروجی اشک تمرکز کرد .

فشار دادن روی کیسه اشکی در قسمت داخلی چشم ، در صورت وجود انسداد سبب خروج مایع و چرک از منافذ اشکی می شود .

می توان با رد کردن سرنگ مخصوص به داخل منافذ و تزریق مایع تلخ مزه از باز بودن مجاری اطمینان حاصل کرد . احساس تلخی در داخل دهان نشانگر باز بودن مجرا می باشد .

درمان انسداد مجرای اشکی :

تا سن یک سالگی در صورت علایم خفیف عفونت و اشک ریزش ، می توان با ماساژ کیسه اشکی بیمار را تحت نظر داشت .

۳۰ درصد کودکان با انسداد  مجرای اشکی متولد می شوند ولی بیش از ۹۰ درصد آنان تا یک سالگی بهبودی کامل پیدا می کنند .

همه چیز درباره اختلالات و انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی فقط در سنین زیر ۲ تا سه سال با میل زدن ( سونداژ ) مجرای اشکی قابل درمان است .

در سنین بالاتر سونداژ فقط جنبه تشخیصی داشته و به هیچ وجه برای درمان توصیه نمی شود . برای درمان انسداد مجرای اشکی در بزرگسالان ، عمل جراحی داکریوسیستورینوستومی ( DCR ) انجام می شود که طی آن مجرای اشکی به داخل بینی باز می شود .

روش جراحی به این صورت است که برای رسیدن به کیسه اشکی برش کوچکی بین دو چشم و بینی روی پوست قسمت بیرونی بینی داده می شود . سپس قطعه کوچکی از استخوان بین کیسه اشکی و بینی برداشته می شود .

در این مرحله روی کیسه اشکی برش داده شده و لبه های برش به نحوی به مخاط داخلی بینی دوخته می شود که ارتباط مستقیمی بین کیسه اشکی و بینی برقرار شود .

معمولاً طی این عمل ، یک لوله سیلیکونی نیز به طور موقت ( برای سه ماه ) در مجرا جایگذاری می شود تا از انسداد مجدد مجرا پس از عمل جراحی جلوگیری کند .

این لوله درد ندارد و برای بیمار مشکلی ایجاد نمی کند .

کلینیک چشم پزشکی هما

شما همین الان میتوانید با ما درمورد سوالات و مشکلاتتان تماس بگیرید اعلام کنید از سایت تماس می گیرید:

جهت تعین  وقت و نوبت دهی

تعیین وقت و نوبت دهی دکتر منصور همایونی برای

جراحی لازک

جراحی لیزیک

آب مروارید

لیزر چشم

جراحی شبکیه چشم

عمل جراحی آب سیاه چشم

و درمان تمام بیماری های چشم  در کلینیک هما ، مشاوره های قبل و بعد از عمل ، پاسخ گویی سریع و به موقع به سئوالات بیماران ، معاینات و ویزیتهای پس از عمل در محیطی آرام و مدرن برای کلیه بیماران داخلی و خارجی فراهم شده است. معیار اعتبار ما ، رضایتمندی شماست و آرامش شما پس از درمان ، سرمایه و افتخار ماست.

منبع : کتاب بیماری های چشم به زبان ساده