Search
Close this search box.
به اطلاع میرساند از روز ۲۸ مهرماه لغایت ۱۳ آبان ماه مطب تعطیل می باشد .
لیزیک چشم

آیا جراحی فمتولیزیک برای شما مناسب است؟

آیا جراحی فمتولیزیک برای شما مناسب است؟ فمتولیزیک از جمله دقیق ترین اعمال جراحی لیزری چشم محسوب می‌شود که در راستای اصلاح عیوب انکساری چشم و ایجاد دیدی شفاف و واضح مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع عمل فمتولیزیک این امکان را فراهم کرده که فرد دارای دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم بتواند عینک را کنار بگذارد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره فمتولیزیک چشم بیان کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

عمل فمتولیزیک چشم چیست؟

به جرات می‌توان گفت که لیزر فمتولیزیک از بزرگ ترین تحولاتی است که با وسیله ی اشعه ی لیزر انجام می‌شود. این نوع لیزر به شکل دقیق و کنترل شده ای انجام می‌شود که به هیچ عنوان به قرنیه چشم بیمار آسیبی وارد نمی‌شود. این همه ظرافت مدیون نرم افزار های خیلی پیشرفته ای هستند که می‌توانند همه ی جزئیات را که به سمت چشم فرد تابیده می‌شود را بررسی کنند. این جزئیات شامل مقدار انرژی، تعداد، قدرت پالس های لیزری و عمق اشعه می‌شود و این همه دقت و ظرافت موجب می‌شود تا یک برش خیلی ریز و دقیق به وسیله ی نور لیزر درست شود و مسئله ی خیلی مهمی که در رابطه با این عمل ها وجود دارد این است که هیچ گونه تیغ  و برشی در این عمل وجود ندارد و بعد از آن نیاری به بخیه و پانسمان نیست. اگر از دوربینی، نزدیک بینی، پیرچشمی یا آستیگماتیسم رنج می‌برید و به دنبال خلاص شدن از شر عینک و لنز های تماسی باشید، فمتولیزیک می‌تواند معجزه ای در زندگی شما باشد. در این عمل از نور لیزر اگزایمر استفاده می‌شود تا شکل قرنیه تغییر پیدا کند.

فمتولیزیک چشم چیست؟

عمل فمتولیزیک چگونه انجام می‌شود؟

پیش از شروع جراحی، اولین قدم برای فمتولیزیک چشم، معاینه چشم های بیمار می‌باشد تا پزشک بررسی کند که این عمل موجب بهبودی می‌شود یا خیر. در بررسی چشم ها چند مورد مهم مانند سایز مردمک، سایز قرنیه، عیوب انکساری و میزان خشکی چشم ها مورد معاینه قرار می‌گیرند تا بهترین نتیجه عمل فمتولیزیک چشم را داشته باشید. در ادامه پزشک ابتدا قطره بی حسی را در چشم می‌چکاند. در ابتدا چشم پزشک پلک را با یک وسیله مخصوص به نام اسپکولوم باز نگه می‌دارد. عمل فمتولیزیک یک جراحی حساس و خاص است که باید توسط بهترین چشم پزشک در تهران انجام شود. چشم پزشک با یک وسیله جراحی ظریف، برشی نازک در سطح قرنیه ایجاد می‌کند. سپس با استفاده از لیزر اگزایمر بخشی از بافت قرنیه را تغییر می‌دهد. لیزر در واقع انحنای قرنیه را اصلاح می‌کند. لازم به ذکر است این جراحی نیاز به بخیه و پانسمان ندارد.

مزایای عمل فمتولیزیک چشم

همان طور که اشاره کردیم عمل فمتولیزیک چشم یکی از محبوب ترین روش ها برای  رفع عیوب چشم محسوب می‌شود. هر ساله افراد زیادی این جراحی را انجام می‌دهند. عمل فمتولیزیک چشم مزایای متعددی دارد که برخی از این مزایا عبارتند از:

  • پس از اتمام جراحی، پانسمان و بخیه لازم نیست.     
  • بعد از عمل فمتولیزیک، بیمار دیگر نیازی به عینک و لنز برای مشهده فواصل دور ندارد. (در سن بالای 45 سال نیاز به استفاده از عیتک مطالعه وجود خواهدد داشت.
  • این عمل دارای دوره نقاهت بسیار کوتاه می‌باشد.
  • یک روز بعد جراحی، بیمار دید خوبی دارد.
  • بیش از 96 درصد افرادی که این جراحی را انجام داده اند، از نتیجه عمل راضی هستند.
  • در صورتی که بعد از گذشت چند سال، دید چشم تغییر کند، معمولا می‌توان آن را اصلاح کند.

عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟     

عمل فمتولیزیک چشم برای افرادی مناسب است که معیارهای خاصی و مشکلات بینایی خاصی دارند. افرادی که دارای هر یک از موارد زیر می‌باشند، کاندید مناسبی برای جراحی فمتولیزیک چشم هستند:

  • معمولا افرادی که حداقل 18 سال سن دارند، برای انجام فمتولیزیک مناسب هستند. البته در برخی موارد این سن ممکن است بسته به شرایط فردی و نظر پزشک متفاوت باشد.
  • ضخامت قرنیه باید به اندازه کافی باشد تا بتوان لایه نازکی از آن را بدون آسیب رسیدن به ساختار چشم برداشت.
  • شماره چشم فرد باید حداقل به مدت 6 ماه تا یکسال ثابت مانده باشد. تغییرات مداوم در شماره چشم می‌تواند نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد.

لیزر فمتولیزیک چگونه عمل می‌کند؟

لازم به ذکر است که جراح با کمک لیزر مادون قرمز یک فضای کوچک و هم پوشانی در قسمت زیرین سطح قرنیه درست می‌کند و این لیزر با سرعت خیلی بالایی عمل می‌کند و تکانه های لیزری خیلی قوی بدون تماس با اطراف بافت و ایجاد گرما موجب جدا شدن بافت قرنیه در سطح مولکولی می‌شود و زمانی که لیزر به سمت پایین و بالا حرکت می‌کند فلاپ قرنیه نیز به طور کامل تشکیل می‌شود. حواستان باشد که بعد از تشکیل علم جراح با یک وسیله طراحی مخصوص را بالا می‌برد. بعد از آن از لیزر اکسمیر برای ایجاد برش های نازک در قرنیه و انجام کار های اصلاحی استفاده می‌شود.

درباره فمتولیزیک چشم

عوارض بعد از عمل فمتولیزیک چشم

همان گونه که بارها در این مقاله اشاره کردیم این عمل، بسیار عمل بی خطری بوده و مقدار عوارض و خطرات بعد از آن بسیار کم می‌باشد. عوارض احتمالی بعد از عمل فمتولیزیک چشم عبارتند از:

  • احتمال عفونت و التهاب که معمولا پزشک برای جلوگیری از این اتفاق قطره و عینک مخصوص تجویز می‌کند.
  • خشکی چشم
  • جا به جایی فلپ
  • فلپ های ناقص
  • کراتیت لایه ای کروی
  • استریای فلپ

کلام آخر

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید هم اکنون روش لیزیک منسوخ شده است و انجام نمی‌شود و از تکنیک های جدیدتر نظیر فمتولیزیک یا اسمایل استفاده می‌شود. نکته دیگر این است که همچنان در اکثر موارد بهترین روش جراحی برای اکثریت افراد و شماره های چشمی PRK (عمل لازک) است. البته به این نکته توجه داشته باشید که چشم پزشک فقط هنگام معاینه و مشاوره با بیمار در کلینیک می‌تواند بهترین روش را برای هر فرد پیشنهاد دهد. به همین منظور شما می‌توانید برای مشاوره به دکتر منصور همایونی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط