Search
Close this search box.
به اطلاع میرساند از روز ۲۸ مهرماه لغایت ۱۳ آبان ماه مطب تعطیل می باشد .

شالازیون چیست؟

امروز قصد داریم در سایت کلینیک چشم پزشکی هما به تعریف شالازیون بپردازیم با ما همراه باشید.

بسته شدن محل خروج غدد ترشح کننده چربی (میبومین) در پلکهای پایینی و یا بالای چشم منجر به تجمع مواد ترشح کننده در غدد چربی می گردد که نهایتاً منجر به تورم آن بافت می گردد.شالازیون معمولا مشکل بینایی خاصی ایجاد نمی کند و با گذشت زمان و به صورت خود به خود پس از چند هفته خوب می شود.احتمال بروز شالازیون در افراد دیابتی بیشتر است و گاهی اوقات نیز بروز شالازیون بعلت تجمع ترشحات چربی نبوده و ممکن است به دلایل تومورهای بدخیم باشد که در این صورت می بایست تحت درمان دقیق توسط چشم پزشک قرار گیرد.شالازیون می تواند در هر دو چشم یا در برخی از افراد فقط در یک چشم رخ دهد.شیوع شالازیون در تمام سنین دیده شده اما در کهن سالان بدلیل توجه کمتر به مسائل بهداشت چشم ها بیشتر دیده می شود.

شالازیون های مکرر

در برخی از بیماران شالازیون بصورت مکرر دیده می شود که در این صورت می بایست دلایل پیدایش مکرر آن توسط چشم پزشک بررسی گردد که گاهی اوقات تداوم ابتلا به شالازیون ممکن است حاکی از تومورهای بدخیم یا ناشی از تأثیرات سایر بیماری های چشمی از جمله بلفاریت (التهاب لبه پلک) باشد.

جهت جلوگیری از ابتلا به شالازیون چشم چه باید کرد؟

  • رعایت بهداشت چشمی
  • شستن پلک ها به صورت منظم
  • عدم تماس دستهای آلوده با چشم
  • انجام معاینات چشم پزشکی منظم و سالانه و رعایت نکات و دستورالعمل هایی که چشم پزشک ارائه می نماید.

درمان شالازیون از چه طریقی انجام می شود؟

شالازیون های کوچک معمولاً به صورت خود به خود خوب می شوند و معمولاً با گرم کردن بافت متورم به وسیله حوله گرم و کمپرس آب گرم و یا به کمک قطره های آنتی بیوتیک رفع می شوند. اما برای درمان شالازیون های بزرگ از روش های جراحی و یا تزریق داروهای استروئیدی در درون شالازیون در لبه پلک استفاده می شود.روش تزریق دارو داخل بافت متورم (شالازیون) زمانی به کار می رود که محل شالازیون در محلی از چشم باشد که امکان جراحی نداشته باشد و یا اینکه احتمال آسیب به چشم وجود داشته باشد.

جراحی شالازیون چگونه انجام می شود؟

در این عمل پس از بی حس کردن پلک به وسیله قطره و یا آمپول، برش کوچکی در قسمت بافت مبتلا به شالازیون از سمت داخل پلک داده می شود و شالازیون را از این نقطه تخلیه می کنند و معمولاً این کار نیازی به بخیه هم ندارد. در خصوص کسانی که به صورت مکرر به شالازیون مبتلا می شوند از ترشحات تخلیه شده نمونه ای جهت بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود تا چشم پزشک بتواند از تجزیه و تحلیل اطلاعات آن برای درمان بهره گیرد.

شالازیون چیست ؟

مراقبت های پس از عمل شالازیون :

پس از عمل شالازیون ممکن است درد و روز اول با ترشحات خونی در داخل چشم روبرو شوید که به صورت خود به خودی رفع می شود.کبودی و تورم پس از عمل ظرف مدت یک الی دو هفته از بین می رود.قطره های آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی تجویز شده توسط چشم پزشک را طبق دستور استفاده کنید.همواره به بهداشت چشم هایتان توجه داشته باشد.

مطالب مرتبط