دی ۲۶, ۱۳۹۵

چه افرادی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند ؟

دانستن این مورد که چه کسانی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند لازم است شما همچنین می توانید از این مطلب استفاده کنید نکاتی که در مورد آب مروارید باید بدانیم
چه افرادی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند ؟
تفکر رایج اکثریت عموم جامعه بر  این است که افزایش سن و پیر شدن باعث ایجاد آب مروارید است در حالی که این مسئله کاملاً درست نیست و عوامل متعددی دیگری نیز در بروز آب مروارید نقش دارند. از جمله عواملی که در پیدایش آب مروارید (کاتاراکت) نقش دارد، بیماری های غدد درون ریز همچون پاراتیروئید است که عدم عملکرد مناسب آن در میزان تعادل کلسیم و فسفر در بدن اختلال ایجاد می نماید.
دیابت، عفونت ها، ضربه های چشمی و کشیدن سیگار از دیگر عوامل ایجاد آب مروارید(کاتاراکت) در چشم ها هستند.

چه افرادی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند ؟

چگونه می توان کدر شدن عدسی چشم ها (آب مروارید) را به تأخیر انداخت؟

برای به تأخیر انداختن ابتلا به آب مروارید می بایست از کشیدن سیگار خودداری کرد. به حد کافی آب بنوشید و از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.
در انجام فعالیت های ورزشی و کارهای روزانه مراقب برخورد اشیاء به چشم های خود باشید . در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنید.
چنانچه در کوره ها و یا درشیشه گری ها کار می کنید بطور منظم تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرید و به توصیه های چشم پزشکتان توجه داشته باشید.

اگر آب مروارید (کاتاراکت) جراحی نشود چه اتفاقی می افتد؟
هر چقدر فرد در انجام عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) تأخیر کند باعث می شود که تدریجاً بعلت کاهش قدرت بینایی در انجام فعالیت های روزانه خود ناتوان تر شود و ممکن است به علت عدم دید مناسب منجر به حوادث جبران ناپذیر شود حتی عدم درمان آب مروارید ممکن است منجر به بالا رفتن فشار داخل چشم یا آب سیاه (گلوکم) شود.
به هر حال بهترین کسی که می تواند زمان مناسب برای عمل شما را تشخیص دهد چشم پزشک می باشد.

چه عوارضی ممکن است در اثر جراحی آب مروارید پدید آید؟
غالباً انجام جراحی آب مروارید بدون عارضه است اما از آنجا که هر نوع عمل جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد جراحی آب مروارید نیز از آن مستثناء نیست.
از جمله عوارض جراحی آب مروارید یا جراحی کاتاراکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :
خونریزی در پشت کره چشم در هنگام تزریق ماده بی حسی (این عارضه امروزه بندرت با روشهای جدیدتر جراحی پیش می آید چرا که اینجانب و اکثر همکاران از قطره بیحسی به جای تزریق بیحسی استفاده می کنند.)
پاره شدن کپسول عدسی
التهاب قرینه پس از جراحی که معمولاً پس از چند روز بهبود می یابد.
التهاب داخل چشمی
عفونت داخل چشمی
تغییرات در مایع زجاجیه و جداشدگی شبکیه
بروز آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک بینی
ورم پلک، ریزش اشک

چه افرادی زودتر مبتلا به آب مروارید می شوند ؟

آیا پس از انجام جراحی آب مروارید ، امکان ابتلا مجدد وجود دارد؟

آب مروارید با چه سرعتی به وجود می آید؟
سرعت ایجاد آب مروارید (کاتاراکت) در افراد مختلف و یا حتی در هر یک از چشم های یک شخص می تواند متفاوت باشد.
البته آب مروارید در افراد جوان و مبتلایان به دیابت با سرعت بیشتری پیشرفت می کند .

چگونه آب مروارید از چشم بیمار خارج می شود؟
همانطور که قبلاً نیز به چگونگی جراحی آب مروارید پرداختیم خارج کردن (کاتاراکت) از چشم به دو روش زیر انجام می شود.
روش فیکو (Phacoemulicifi Cation)
در این روش یک برش بسیار کوچک در قرینه ایجاد و بوسیله آن امواج مافوق صوت به عدسی کدر شده برخورد و باعث تکه تکه شدن آن می شود و سپس عدسی خرد شده بوسیله مکش از چشم خارج می شود و یک عدسی مصنوعی تاشونده جایگزین آن می شود.
عمل جراحی خارج کپسولی
ندرتاً و زمانی که آب مروارید بسیار سخت شده باشد امکان استفاده از امواج مافوق برای خرد کردن عدسی معیوب وجود نداشته باشد، برای برطرف کردن آب مروارید می بایست برش بزرگتری در قرینه ایجاد و عدسی معیوب را خارج نمود و به جای آن یک عدسی مصنوعی جایگزین کرد.
احساس بیماری پس از جراحی آب مروارید چگونه است؟
معمولاً احساس وجود جسم خارجی تا مدتی پس از جراحی آب مروارید طبیعی است و ریزش اشک در بیماران بسیار شایع است.
ممکن است چشم مورد عمل جراحی آب مروارید به تماس فیزیکی و نور خورشید حساسیت پیدا کند که می بایست از عینک مناسب استفاده نمود. و در صورت لزوم توسط چشم پزشک مسکن تجویز می شود اما به هر حال پس از چند روز یا چند هفته این ناراحتی رفع می شود.
در اکثر مواقع پروسه بهبودی حدود ۲ ماه به طول می انجامد. بیمار می بایست پس از انجام جراحی آب مروارید طبق دستور چشم پزشک در زمان های تعیین شده جهت معاینه مراجعه نماید و از قطره های چشمی طبق دستور پزشک استفاده نماید و در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید از عینک مناسب برای محافظت از چشم هایش بهره گیرد.
معمولاً از روز بعد از جراحی می توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید و پس از ۵ روز از تاریخ جراحی می توانید استحمام نمایید.
علت کاهش دید بعد از جراحی (کاتاراکت، آب مروارید) چیست؟
چنانچه فردی جراحی آب مروارید انجام داده است اما دیدش نسبت به گذشته بهتر نشده می بایست علت را در عوامل زیر جستجو کرد :
عفونت های چشمی
درست نبودن شماره لنز به کار برده شده در جراحی
رسوبات ایجاد شده در پشت لنز
التهاب و مشکلات احتمالی شبکیه و عصب چشم که پس از عمل آب مروارید ایجاد و یا از قبل وجود داشته است.

منبع : کلینیک چشم پزشکی هما