بلاگ چشم پزشکی

باورهای غلط چشم پزشکی

by چشم پزشک in سپتامبر 23, 2016

باورهای غلط چشم پزشکی

کلینیک هما وظیفه خود دانسته است تا با ثبت اطلاعات علمی در مورد چشم و بیماری های چشمی در کاهش باورهای غلط چشم پزشکی رایج در جامعه  و بالا بردن آگاهی عمومی ، در حد توان گام بردارد.لطفا در این مقاله همراه ما باشید.

  • خواندن متن ها و مطالبی که بسیار ریز نوشته شده اند باعث کاهش هر چه بیشتر بینایی در افراد سالمند می شود :

این موضوع یکی از باور های غلط رایج در جامعه است زیرا بینایی کسی که دچار کاهش بینایی شده با خواندن مطالب ریز تشدید نمی شود.

چشم انسان عملکردی شبیه به دوربین عکاسی دارد و همانطوری که استفاده از دوربین برای ثبت تصاویر موجودات و اشیاء ریز ، باعث خراب شدن دستگاه عکاسی نمی شود لذا مشاهده مطالب و نوشته ها با سایز کوچک نیز عاملی در آسیب به قدرت بینایی نمی تواند باشد.

  • عمل آب مروارید یا کاتاراکت باید زمانی انجام شود که به صورت کامل رسیده باشد:

معیار عمل آب مروارید( کاتاراکت) میزان توانایی فرد در انجام امورات روزانه است نه کامل شدن آب مروارید و در واقع هر زمانی که فرد برای انجام فعالیت های زندگی با مشکل روبه رو شود می تواند تحت عمل آب مروارید قرار گیرد.

باورهای غلط چشم پزشکی

  • مطالعه در نور کم می تواند به چشم ها آسیب برساند:

به کار گیری از چشم ها در محل هایی که نور آن کم است باعث آسیب به چشم ها نمی شود زیرا اگر اینطور بود قبل از اختراع برق همه انسانها می بایست نا بینا یا کم بینا می شدند.

  • استفاده از عینک در دوران کودکی باعث تشدید کاهش بینایی در آینده می شود:

عینک به کودکانی که دچار عارضه تنبلی چشم هستند کمک می کند تا درمان شوند و در واقع عینک به انسان کمک می کند تا واضح تر ببیند و این نوع تفکر در مورد عینک غلط است.

  • خوردن هویج باعث تقویت بینایی می گردد :

وجود مقادیر ویتامین A در هویج مورد تایید است اما میزان مورد نیاز بدن انسان به ویتامین A ، مقدار بسیار کمی است که با مصرف غذاهای دیگر نیز در طول روز تامین می شود لذا این اعتقاد غلط که با مصرف هویج می توان یک اختلال یا عارضه چشمی را بر طرف کرد صحیح نیست.

  • مشکلات چشمی مسبب افت آموزشی و یادگیری درکودکان است :

کم توانی کودک در درک و تحلیل مسائل درسی یک اختلال آموزشی است و هیچ علت علمی اثبات شده ای برای این باور غلط وجود ندارد که افت یادگیری ناشی از اختلالات بینایی باشد.

  • زمانی که دید نزدیک چشم کاهش می یابد آب مروارید( کاتاراکت ) پدید می آید :

این باور نیز غلط است ، در برخی اوقات افرادی که قادر به خواندن مطالب ریز از فاصله نزدیک نبودند به تدریج توانسته اند برای خواندن این مطالب حتی عینک را هم کنار بگذارند که این خود نشانه شروع ابتلا به آب مروارید است چرا که در ابتدای ابتلا به آب مروارید، قدرت انکساری عدسی و کیفیت دید نزدیک بالا می رود اما مجدداً با تشدید بیماری به حالت قبل بر می گردد در نتیجه می توان گفت اگر کسی دچار اختلال نزدیک بینی است و به یکباره این اختلال بر طرف شد دلیلش شروع به ابتلاء به آب مروارید است.

باورهای غلط چشم پزشکی

  • نشستن کودکان در فاصله نزدیک از تلویزیون نشانه ضعف بینایی آنهاست :

هر چند کودکانی که چشمشان ضعیف است برای بهتر دیدن ، مجبورند به تلویزیون نزدیک شوند اما این بدان معنی نیست که همه کودکانی که این کار را انجام می دهند دارای ضعف بینایی هستند زیرا قدرت تطابق پذیری در دوران کودکی بالاست و تقریباً این نوع رفتار کودکان در این سنین همه گیر و شایع است و به مرور زمان و با بزرگ شدنشان اصلاح میشود.

  • تماشای تلویزیون و کامپیوتر باعث ضعیف شدن چشم ها می گردد:

مشاهده طولانی مدت تلویزیون و کامپیوتر نمی تواند مسبب ضعف بینایی در انسان باشد بلکه ممکن است به دلیل خیره شدن و کم پلک زدن در هنگام تماشا، سطح قرنیه دچار خشکی شود که این مشکل با استفاده از پلک زدن مرتب و استفاده از اشک های مصنوعی بر طرف می شود.

  • انحراف چشمی کودکان خود به خود و به مرور زمان خوب می شود:

انحرافات چشمی خود به خود بهبود نمی یابد و مغز کودک ، دید چشم منحرف را حذف و از قدرت بینایی چشم سالم استفاده می کند که حتی ممکن است به نا بینایی کامل چشم منحرف نیز ختم شود به همین خاطر برای درمان کودکان مبتلا به این بیماری ، زمان شروع درمان ، پارامتر بسیار مهم و تعیین کننده ای است.

در انتها جالب است بدانید در زمان های گذشته این باور غلط نیز وجود داشت که در هنگام خوردن کله پاچه چشم گوسفند را به کسی می دادند که ضعف بینایی داشت در حالی که از نظر علمی هیچ توجیهی ندارد.

برای تعیین وقت ویزیت و معاینه چشمی و همچنین سوالات و مشکلات چشمی می توانید تماس بگیرید 09303996580
و