Search
Close this search box.
به اطلاع میرساند از روز ۲۸ مهرماه لغایت ۱۳ آبان ماه مطب تعطیل می باشد .

چگونه می توان یک عینک طبی یا آفتابی استاندارد انتخاب کرد ؟

چگونه می توان یک عینک طبی یا آفتابی استاندارد انتخاب کرد ؟

برای اینکه بدانید چگونه می توان یک عینک طبی یا آفتابی استاندارد انتخاب کرد ؟ امروز در کلینیک هما  و با این مقاله همراه ما باشید.

انواع عینک و کاربرد های آن:

1- عینک های طبی

2- عینک های آفتابی

3- عینک های طبی- آفتابی

4- عینک های حفاظتی و صنعتی

5- عینک های متفرقه

عینک های طبی:

عنک های طبی برای رفع عیوب انکساری چشمی مانند دوربینی ، نزدیک بینی و … بکار برده می شوند که بنا به نوع و شدت عارضه های انکساری میزان تقعر ، تحدب و یا منشوری بودن آن توسط چشم پزشک تعیین می گردد.

در ساخت عینک های طبی ساختار فریم ها ، دسته ها ، دماغه ها به شکل خاصی طراحی می گردد تا در داشتن دید بهتر بیمار عملکرد مناسب تری داشته باشد.

عینک های آفتابی :

مبنای استفاده از عینک های آفتابی حفاظت چشم ها در برابر اشعه های خطرناک خورشید است و البته برخی نیز به دلیل زیبایی و مد از ان استفاده می کنند .

 عینک طبی یا آفتابی استاندارد :

در این نوع عینک ها هم ویژگی های عینک های طبی و هم عینک های آفتابی تجمیع شده است تا هم بتواند نواقص بینایی بیمارانی را که دارای عیوب انکساری هستند رفع کند و هم بتواند از چشمان در برابر اشعه های مضر خورشید حفاظت نماید و هم جنبه زیبایی آن بیشتر شود.

عینک طبی یا آفتابی استاندارد

عینک های صنعتی :

این نوع عینک ها برای استفاده در مشاغل خاص مانند جوشکاری ، آهنگری و مکان هایی که با اشعه سر وکار دارند همچون رادیولوژی و … ساخته می شوند.

عینک های متفرقه :

سایر عینک ها مانند عینک های سمعک دار (جهت استفاده افرادی که از نظر شنوایی مشکل دارند) ، عینک های الکترونیکی (جهت استفاده نابینایان) و عینک های ورزشی از جمله انواع این دسته از عینک ها هستند.

برای انتخاب یک عینک خوب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

صرف نظر از اینکه توجهبه توصیه های چشم پزشکان در خصوص انتخاب عینک امری اجتناب نا پذیر است اما معیار های مناسب جهت انتخاب یک عینک خوب شامل موارد زیر می باشد :

1-قاب یا فریم عینک:

علاوه بر اینکه نوع آن بر زیبایی چهره تاثیر گذار است ، ساختار و تناسب آن با چشم ها و با ترکیب صورت باید هماهنگ باشد مثلاً دسته های قاب عینک فشاری به گیجگاه وارد نکنند ، در اثر تماس با عرق بدن تغییر رنگ ندهد، قسمت بالایی قاب مماس با لبه تحتانی ابرو باشد.

2- عدسی یا شیشه عینک :

ویژگی های ساختاری عدسی طبق تجویز چشم پزشک جهت کمک به دید بیمار رعایت شده باشد.
بهتر است از عدسی های فتوکرومیک استفاده شود تا چشم ها را در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند ، حتی المقدور جنس عدسی ها از نوعی باشد که سنگین نباشد.

3- زیبایی :

اگر استفاده از عینک متناسب با ظاهر فرد باشد و یا به نحوی انتخاب شود که معایب صورت را بپوشاند و یا زیبایی ظاهری را بیشتر پدیدار کند باعث می شود که شخص در استفاده از آن اهتمام بیشتری داشته باشد .

4- گرفتن مشاوره از چشم پزشکان و اپتومتریست ها :

برای انتخاب صحیح یک عینک می توانید از توصیه های چشم پزشکان و اپتومتریست ها استفاده کنید زیرا انتخاب صحیح یک عینک چیزی نیست که فقط به سلیقه شما بستگی داشته باشد .

معیار انتخاب عینک آفتابی مناسب چیست ؟

1-عینک آفتابی مناسب باید 99 تا 100 درصد اشعه فرابنفش (UV) را جذب کند ، بر روی عینکهایی که دارای برچسب UV تا بیش از 400 نانومتر هستند بیانگر جذب 100 درصدی اشعه فرابنفش هستند.
2-عینک آفتابی باید بتواند 90 درصد اشعه مادون قرمز را جذب کند .
3-عینک آفتابی نباید منجر به سوزش ، خشکی چشم و سردرد شود .
4- عینک آفتابی مناسب است که وضوح دید را بهبود بخشد و تاثیر منفی نداشته باشد.
در ادامه به برخی دیگر از خصوصیات عینکهای موجود در بازار می پردازیم :

عینکهای آیینه ای :

این نوع عینکها اگرچه باعث کاهش ورود نور به چشم ها می شود اما توانایی محافظت در برابر اشعه UV را ندارند.

عینکهای فتوکرومیک :

عینکهای فتوکرومیک بصورت اتوماتیک در برابر شدت نور زیاد تیره می شوند و در نور با شدت کم روشن تر می گردند ، هرچند عینکهای فتوکرومیک در جذب اشعه UV توانمند هستند اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا با شرایط و محیط های متفاوت از لحاظ شدت نور سازگار شوند.

عینکهای سایه روشن :

ترکیب رنگ عدسی این نوع از عینکها حالت سایه روشن دارد ( مثلاً تیره در بالا و روشن در پایین عدسی ) و برای ورزشکاران رشته شنا ، قایقرانی و اسکی بسیار مناسب از نظردید است اما برای استفاده در مکانهای برفی و یا در کنار ساحل دریا توصیه نمی شود.

عینک طبی یا آفتابی استاندارد

چگونه می توان از استاندارد بودن یک عینک مطمئن شد ؟

بهترین و مطمئن ترین راه شناخت عینک استاندارد و مناسب ، استفاده از دستگاه UV متر است که در اکثر عینک فروشی های معتبر وجود دارد حتی تشخیص استاندارد بودن یک عینک برای چشم پزشکان نیز بدون استفاده از این دستگاه غیر ممکن است .
دستگاه UV متر می تواند میزان جذب اشعه فرابنفش را درعینکهایی که بالای 98 درصد قدرت جذب دارند تشخیص دهد.

آیا رنگ عدسی یا شیشه عینک هم اهمیت دارد ؟

هر رنگی در عدسی یک کاربرد خاص دارد مثلاً رنگ خاکستری کمترین اختلال را در دید رنگی چشم ها ایجاد می کند و برای رانندگی و سایر فعالیتهای روزانه بسیار مناسب است.

  • رنگ زرد برای ورزشکارانی که اسکی می کنند مفید است .
  • عینکهای قهوه ای اشعه فرابنفش را بهتر جذب می کند و عینکهای سبزرنگ درخشندگی سطوح را کاهش می دهند.
  • عینکهای قرمز و ارغوانی نیز برای شکار و اسکی روی آب مناسبند.
مطالب مرتبط