بیماری چشمی PHPV چیست؟

بیماری چشمی PHPV

چشم ها یکی از مهم ترین اندام های بدن که از آن به عنوان دریچه مغز نام می‌برند میباشد. وجود هر گونه اختلال و مشکل در چشم می‌تواند باعث نابینایی فرد شود. اما بیشتر این ناهنجاری ها مادرزادی و بدون هیچ گونه علائم قبلی هستند و فقط با تولد کودک می‌توان متوجه این ناهنجاری و اختلالات در چشم شد. یکی از ناهنجاری ها و بیماری چشمی PHPV میباشد. کودکان مبتلا به این بیماری با توجه به میزان و دخالت بیماری در ساختار چشم ویژگی های مهم و مختلفی دارند.

در بیشتر مواقع زمانی که جنین در شکم مادر در حال رشد است ممکن است تمام قسمت های چشم به طور طبیعی و کامل رشد نکنند و همین امر باعث بروز مشکلات چشمی بسیار زیادی در جنین می‌شود. در کودکان مبتلا به بیماری PHPV عدسی که در چشم رشد می‌کند کدر می‌شود و یا این که رشد بیش از حدی دارد که باعث زخم شدن و اختلال ناهنجاری در چشم می‌شود.

علائم بیماری چشمی PHPVچیست؟

علائم این بیماری شامل سفید شدن مردمک، انحراف چشم، نیستاژوم، تار شدن بینایی و نابینایی میباشد. این بیماری مادرزادی است و اغلب در یک چشم دیده می‌شود. به ندرت هردو چشم به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری که بدلیل نقص در تکامل بافت های جنبشی فیبرو اسکولاری چشم رخ می‌دهد، باعث می‌شود که یک چشم نوزاد کوچک تر از چشم مقابلش باشد.

در این بیماری ممکن است آب مروارید و تار شدن زجاجیه، تغییرات شبکیه، بالا رفتن فشار چشم و در بیشتر موارد کاهش شدید بینایی دیده ‌شود. این بیماری بیشتر بصورت آب مروارید یا کاتارکت مادرزادی خود را نشان می‌دهد. به طور کلی بیماری چشمی PHPV به سه نوع قدامی، خلفی و ترکیبی از هر دو تقسیم می‌شود.

بیماری چشمی PHPV

عوارض بیماری چشمی PHPVچیست؟

از عوارض بیماری چشمی PHPVمیتوان به موارد زیر اشاره کرد.

• فشار وارد شده به چشم باعث ایجاد بیماری گلوکوم می‌شود واین اختلال بشدت بر اثر بینایی تاثیر می‌گذارد که با درمان زودرس می‌توان مانع پیشرفت بیماری شد .
  • خونریزی داخل چشم: وقتی شبکیه چشم در اثر بیماری مادرزادی دچار اختلال می‌شود و یا این که بخاطر فشاری که در اثر این بیماری به عدسیه چشم وارد می‌شود نوزاد دچار خونریزی داخل چشمی می‌شود.
  • جداشدن شبکیه: این بیماری چشمی ممکن است باعث آب مروارید شود که در نتیجه کودک دچار عارضه جداشدن شبکیه می‌شود و بینایی او تار می‌شود.

نحوه تشخیص بیماری چشمی PHPV

در نوزادان متولد شده با بیماری چشمی PHPV معمولا از روی علائم ظاهری می‌توان پی به بیماری چشمی در آنها برد؛ ولی برای تشخیص تخصصی بیماری باید از طریق معاینه کامل چشم و تایید توسط سونوگرافی و پزشک متخصص توموگرافی محاسباتی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی اقدام کرد.

نحوه درمان بیماری چشمی PHPV

درمان این بیماری بستگی به این دارد که میزان بیماری شدید است یا خفیف و یا این که هردو چشم را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر.  هدف اصلی از درمان این بیماری بهبود بینایی چشم است که در چندین مرحله مختلف انجام می‌شود اما اگر فقط یک چشم به این بیماری مبتلا شود می‌توان با عینک یا لنز ظاهر چشم را بهبود بخشید و اگر چشم قرمز یا دردناک باشد باید جراحی شود تا فشار وارد شده به چشم کاهش یابد.

اغلب تلاش می‌شود که تاری عدسی چشم رفع شود‌. در چشم مبتلا به عارضه چشمی PHPV ممکن است شبکیه جدا شود که با جراحی سر جای مناسب خود قرار می‌گیرد اما ممکن است بینایی چشم ضعیف تر شود.