کلینیک چشم پزشکی هما

قوز قرنیه یا کراتوکونوس چیست ؟

 امروز در کلینیک هما قرار است راجع به  بیماری قوز قرنیه یا کراتوکونوس  صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید. قوز قرنیه یا کراتوکونوس در دوران نوجوانی و غالباً بعد از 30 سالگی بروز می نماید، در این بیماری به علت نازک شدن قرنیه، شکل ساختاری قرنیه از حالت کروی به حالت مخروطی تغییر می یابد و این تغییر حالت قرنیه و خروج آن از حد نرمال موجب تغییر در انکسار نور، عارضه نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم می گردد و در نتیجه کم شدن وضوح دید را به دنبال خواهد داشت.
قوز قرنیه در 90 درصد موارد، هر دو چشم را درگیر می کند.
معمولاً حدود 10 الی 15 درصد از مبتلایان به بیماری کراتوکونوس دارای سابقه خانوادگی هستند.

علایم و نشانه های قوز قرنیه (کراتوکونوس) چیست؟

تشخیص قوزقرنیه (کراتوکونوس) به دلیل پیشرفت آهسته آن در ابتدای بیماری، به سختی انجام می گیرد اما به مرور زمان آثار و نشانه هایی به شرح زیر نمایان می شوند:
نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم
عدم وضوح بینایی و تاری دید
هاله بینی و حساسیت به نور
تغییر مکرر نمره چشم و تعویض مکرر عینک
ایجاد حالتهای هیدروپس ( پارگی قرنیه و نفوذ مایع به داخل استروما و در نتیجه سفید شدن قرنیه )

علت بیماری کراتوکونوس (قوز قرنیه) چیست؟

تاکنون در عرصه علم چشم پزشکی علت پیدایش قوز قرنیه (کراتوکونوس) کشف نشده است هرچند که محکم مالیدن چشم ها یا آسیب های ناشی از استفاده از لنزهای تماسی سخت و آلرژی های مداوم در احتمال ایجاد قوز قرنیه (کراتوکونوس) بی تاثیر نیست.
امید است که در آینده نزدیک علت دقیق آن برای جامعه چشم پزشکی مشخص گردد.
احتمال ابتلا به قوز قرنیه (کراتوکونوس) در افراد سندرم داون 5 الی 6 برابر افراد عادیست، همچنین نتایج برخی از تحقیقات در سالهای اخیر حاکی از آن است که ابتلا به این بیماری در افراد سیاه پوست بیشتر از افراد سفید پوست می باشد.

چگونه می توان قوز قرنیه یا کراتوکونوس را تشخیص داد؟

بیماری قوز قرنیه (کراتوکونوس) در مراحل اولیه به ندرت شناسایی می شود اما در مراحل متوسط و حاد توسط چشم پزشک بوسیله دستگاهی بنام اسلیت لامپ تشخیص داده می شود.
البته در مراحل ابتدایی این بیماری نیز بوسیله روشهای کراتومتری، توپوگرافی، پاکی متری که در آنها ضخامت و ساختار قرنیه اندازه گیری و بررسی و قوز قرنیه تشخیص داده می شود که شناسایی اولیه آن مستلزم مراجعه زود هنگام بیمار می باشد.

چگونه می توان قوز قرنیه (کراتوکونوس) را درمان کرد ؟

1-استفاده از عینک و یا لنز نرم:

در مراحل اولیه و حالتهای ضعیف این بیماری، استفاده از عینک و لنزهای نرم سودمند هستند اما با پیشرفت بیماری کارآیی خود را از دست خواهند داد و با توجه به حالت پیشرونده این بیماری، اصلاح دید با عینک و لنز نرم امکان پذیر نخواهد بود.

2-استفاده از لنزهای سخت با قابلیت نفوذ گاز 

در این روش لنز تماسی سخت بر روی قرنیه مبتلا به قوز قرنیه گذاشته می شود که با توجه به مرور زمان و به تدریج با تغییر شکل مجدد قرنیه مستلزم مراجعه مکرر بیمار جهت اصلاح دید می باشد اما متاسفانه این نوع درمان نیز پایدار و بصورت همیشگی راه گشا نخواهد بود و با تغییر شکل فزاینده قرنیه، اثربخشی خود را در اصلاح دید از دست خواهد داد.

3-کراس لینکینگ یا استفاده از اشعه ماوراء بنفش(cross-linking ):

در این روش به استحکام بخشیدن قرنیه از طریق اتصال رشته های کلاژن موجود در قرنیه بوسیله اشعه ماوراء بنفش به همراه استفاده از داروی ریبوفلاوین می پردازند.

4-بکارگیری از رینگهای داخل قرنیه ای :

در این روش با استفاده از کار گذاشتن رینگهایی در داخل قرنیه به بالا بردن اصلاح دید بیمار از طریق کاهش میزان آستیگماتیسم نامنظم می پردازند.

5-کرافلکس:

در این روش بدون برش دادن قرنیه بوسیله پالسهای میکرو ویو و ایجاد حرارت منطقه ای در بستر استروما، به مسطح کردن قرنیه می پردازند و در نتیجه بینایی با اصلاح نزدیک بینی بهبود می یابد.

6- پیوند قرنیه:

چنانچه قوز قرنیه یا کراتوکونوس بصورت حاد پیشرفت کند که دیگر هیچ یک از روشهای بالا برای اصلاح و بهبود بینایی نتیجه بخش نباشد می بایست عمل جراحی پیوند قرنیه انجام پذیرد که در این پروسه، قرنیه فرد فوت شده پس از انجام آزمایشات متعدد جهت جلوگیری از انتقال بیماری به فرد گیرنده قرنیه، پیوند زده می شود.

برای تعیین وقت ویزیت و معاینه چشمی و همچنین سوالات و مشکلات چشمی می توانید تماس بگیرید 09303996580
و
خروج از نسخه موبایل