کلینیک چشم پزشکی هما

برگشت دید بعد از جراحي ويتركتومي عميق

برگشت دید بعد از عمل شبکیه

جراحی شبکیه چشم که به عنوان ویترکتومی نیز از آن یاد می شود به نوعی جراحی گفته می شود که مربوط به زجاجیه و شبکیه است و بخشی از زجاجیه چشم خالی می شود تا مشکلات آن ناحیه برطرف شود. در این مقاله با شما در مورد چگونگی مراحل عمل شبکیه و چگونگی برگشت دید بعد از عمل شبکیه صحبت خواهیم کرد.

حداکثر زمانی که فرد دارای برگشت دید بعد از عمل جراحی ویترکتومی خواهد بود به عوامل متعددی بستگی دارد که این عوامل می توانند شامل جداشدگی، خونریزی، دیابت، میزان مسدود شدن عروق، به وجود آوردن پرده ای بر روی شبکیه و غیره باشد.

در چه صورت عمل شبکیه انجام می شود؟

بعد از اینکه به پزشک معالج خود مراجعه نمودید و ایشان مشکل شما را تشخیص داد باید بلافاصله برای جراحی ویترکتومی اقدام نمایید، بهتر است این گونه درمان های چشمی را بدون فاصله و در نزدیک ترین زمان ممکن انجام دهید تا آسیب های جدی تری به چشمان شما وارد نشود.

چگونه می توان به کمک عمل شبکیه بینایی چشم خود را تثبیت نمود؟

در این نوع عمل هر عفونت و لخته خونی که درون کره چشم وجود داشته باشد خالی می شود و همین امر موجب بهتر شدن قدرت دید و تثبیت بینایی شما خواهد شد و بیمار قادر خواهد بود که تصاویر را بعد از عمل جراحی شبکیه با وضوح و شفافیت بیشتری ببیند، اما اگر این جراحی به موقع انجام نشود موجب آسیب رسیدن به بافت داخلی چشم خواهد شد و در نتیجه شبکیه چشم از حالت طبیعی خود خارج می شود.در مواردي كه شبكيه جدا شده باشد به كمك تزريق روغن يا گاز شبكيه در اكثر موارد اتصال اوليه و طبيعي خود را به دست مي آورد.

جراحی ویترکتومی چه عوارضی دارد؟

عوارض این  نوع جراحی همواره دغدغه ذهنی افراد بسیاری بوده است و جهت کسب اطلاعات کافی در این زمینه و دستیابی به آگاهی بیشتر باید با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت نمایید. از مهمترین عوارض آن کم شدن میزان بینایی، خونریزی، درد و عفونت، بالا رفتن فشار چشم و سایر موارد است که در صورت دانش و اگاهی کافی پزشک به حداقل می رسد.

آیا جراحی عمل شبکیه درد دارد؟

در حین عمل چون جراح برای شما از بی حسی موضعی استفاده می شود ويا شما بی هوش هستید و در نتیجه هیچ دردی را متوجه نمی شوید، اما بعد از انجام مراحل جراحی و به هوش آمدن، بیمار ممکن است کمی درد داشته باشد که با استفاده از داروی هایی که دکتر معالج تجویز می کند می توان کمی این درد را تسکین داد.

مراقبت های بعد از عمل شبکیه چشم

بعد از عمل جراحی شبکیه بهتر است مواردی را رعایت کنید تا در زمان کوتاهی بهبود یابید مهمترین نکات شامل موارد زیر می شود:

 نحوه خوابیدن بعد از عمل شبکیه

به این خاطر که هر مشکلی که در شبکیه چشم فرد ایجاد شود می تواند بینایی او را تحت الشعاع قرار دهد بنابراین عمل جراحی شبکیه چشم موضوعی بسیار مهم تلقی می شود. یکی از موارد مهمی که بعد از عمل شبکیه چشم باید رعایت شود نحوه صحیح خوابیدن فرد است. اگر در هنگام عمل درون چشم فرد روغن تزریق شده باشد باید بیمار براي مدتي  به شکم بخوابد. اگر فرد نتواند به شکم بخوابد باید موقع نشستن و یا ایستادن صورت خود را به سمت پایین بیاورد.

اگر فرد بعد از عمل جراحی به صورت صحیحی نخوابد موجب فشار آورد به نواحی عمل شده چشم می شود و حتی عوارضی هم چون آب مروارید و یا آب سیاه را نیز موجب می شود. نحوه صحیح خوابیدن به ناحیه جراحی شده بستگی دارد و باید در این زمینه به توصیه پزشک معالج عمل شود.

نتیجه گیری

معمولا روند برگشت دید بعد از عمل شبکیه ممکن است از چند هفته تا چندماه زمان بخواهد و این موضوع کاملا بستگی به زمان و طول مدتی که پارگی شبکیه قبل از عمل جراحی  اتفاق افتاده است دارد و اینکه آیا بخش ماکولا هم از آن جدا شده است؟ در بیشتر موارد درصدی از دید فرد امکان برگشت ندارد، یعنی می توان گفت در برخی موارد چشمی که مورد عمل جراحی قرار گرفته است نسبت به چشم سالم فرد دارای درصد بینایی کمتری خواهد بود.

میزان بینایی چشم افراد بعد از عمل کاملا بستگی به موارد بیان شده دارد و اگر مراحل عمل جراحی به خوبی و موفقیت پشت سر گذاشته شوند بخش بیشتری از بینایی فرد قابل بازگشت خواهد بود. در این میان بهتر است که فرد تا حد امکان از انجام ورزش های سنگین پرهیز کند.

خروج از نسخه موبایل