بلاگ چشم پزشکی

by بیماری های چشم in نوامبر 23, 2022

آیا شب کوری باعث نابینایی میشود ؟

امروز در کلینیک چشم پزشکی هما راجع به این سوال صحبت خواهیم کرد که آیا شب کوری باعث نابینایی میشود ؟ لطفا برای کسب اطلاع بیشتر تا پایان این مقاله مارا همراهی بفرمایید.

اختلال و ضعف دید در شب

شب کوری نوعی بیماری میباشد که فرد مبتلا در شب دچار اختلال در بینایی خود میشود و این امر کاملا غیر ارادی دچار این اختلال میشود .این افراد به دلیل داشتن این اختلال با ورود از محیط روشن به تاریک و کم نور برای تشخیص کنتراست دید و تطابق دید نیاز به زمان بیشتری نسبت به سایر افراد دیگر دارند.

البته این نوع اختلال در دید حتما برای بیماری شب کوری نمیباشد بلکه میتواند در مردان یکی از علائم بیماری رتینیت پیگمنتوزا باشد که بعد از مدتی موجب نابینایی شود .این بیماری از کودکی در چشم وجود داشته و بینایی را کم کم کاهش و با شب کوری منجر به نابینایی میشود. بیماری رتینیت پیگمنتوزا یک نوع بیماری ارثی در شبکیه چشم میباشد. البته نمیتوان گفت اختلال شب کوری حتما از علائم بیماری PR  شبکیه میباشد بلکه این بیماری علائم دیگری نیز دارد که یکی از ان ها شب کوری است از علائم دیگر این بیماری میتوان به کاهش دید جانبی و همچنین عادت به نور کم به تدریج میتوان اشاره کرد.

برای درمان این بیماری هیچ درمان موثری الان وجود ندارد ولی شما اگر این علائم را دارید اگر هرچه سریعتر به کلینیک مراجعه کنید. شما میتوانید برای کمتر شدن کاهش دید  به پزشکان کم بینایی ما در کلینیک مراجعه کرده و تا برای دید بهتر به شما کمک کنند .همچنین برای محافظت از چشم ها از عینک های افتابی و کلاه های لبه دار در طول روز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که شب کوری بدین معنا نیست که فرد شب ها توانایی دیدن مطلقا ندارند بلکه این بیماری سبب اختلال میدان بینایی در شب یا در نور ضعیف می شود.

آیا شب کوری باعث نابینایی میشود ؟

دلایلی که منجر به از دست دادن بینایی در شب میشود ؟

بپردازیم به علل رخ داد اختلال بینایی شب کوری میتوان به کمبود سلول هاس استوانه ای که در پشت چشم هستند اشاره کرد و گاهی میتوان گفت شب کوری از جمله بیماران ارثی نیز میتواند باشد زیرا التهاب رنگدانه های شبکیه چشم جزوی از بیماری های ارثی میباشد. کمبود ویتامین A زمانی که شما مداوما در معرض نور خورشید بدون هیچ عینک دودی یا کلاه لبه دار برای جلوگیری از برخورد مستقیم اشعه نور خورشید هستید باعث تخلیه رنگدانه ارغوانی چشم شما از دیگر علل های این اختلال در چشم میباشد.

از دیگر علل مرسوم برای این اختلال میتوان به التهابات شبکیه و مشیمیه و همچنین آب سیاه اشاره کرد .البته میتوان گفت جهش های ژنتیکی در تشکیل این بماری بی تاثیر نیستند .موارد دیگری که در شب کوری تاثیر مستقیم دارد یا میتوان گفت این اختلال را افزایش میدهد بیماری های چشمی قوز قرنیه، دیابت ،آب سیاه و آب مروارید و همچنین کمبود ویتامین آ میباشد .اگر علائم این اختلال در فردی که در سن بلوغ میباشد رشد زیادی داشته باشد درواقه افت شدید بینایی او افزایش میابد. اعتیاد به الکل، کمبود جذب چربی در بدن، بعضی از بیماری های کبدی و عوامل وراثتی در بروز این اختلال نقش بسزایی دارند.

چه موقع برای شب کوری باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

از علائم در شب کوری در بزرگسالان میتوان به سردرد های شدید، چشم درد ،حالت تهوع و استفراغ، داشتن دید تار و دید ابری ،حساسیت به نور ،داشتن مشکل در دیدن اجسام دور اشاره کرد .این علائم در کودکان به دلیل اینکه نمی توانند  ازعدم تشخیص چهره ها و اشیا در تاریکی انطور که باید و شاید بیان کنند و والدین باید با بررسی رفتار کودکان و نوزادان در تاریکی و مراجعه به پزشک روند تشخیص را اسان کنند

همچنین به مراجعه به پزشک از شما در رابطه با اختلال بیناییتان سوال هایی  نظیر سوالات زیر میپرسد:

• ایا جابه جایی و حرکت در مکانی که دارای نور کم یا تاریک است برای شما مشکل است؟
  • آیا در هنگام رانندگی در شب با مشکل مواجه می شوید و نور چراغ های ماشین هایی که از مقابل شما می آیند ممکن است یاعث شود برخی موانع را به درستی تشخیص ندهید؟
  • آیا تشخیص چهره و اشیاء در تاریکی برای شما بسیار مشکل می شود؟
  • آیا در زمان روشن شدن و یا تاریک شدن ناگهانی اتاق برای مدت طولانی نمی توانید با محیط منطبق شوید؟

و آزمایش هایی برای تشخیص بهتر مانند الکتروتینوگرافی که واکنش سلول های استوانه ای و مخروطی چشم را در نور بررسی میکند، میدان دید و این ازمایش هرگونه اختلال در دید میدانی و جانی که بر اثر بیماری چشمی و مغزی ایجاد شده را تشخیص میدهد و تست بینایی رنگ، رفلکس نوری مردمک چشم، حدت بینایی و رفرکشن جهت بررسی تجویز عینک یا لنز های چشم، معاینه شبکیه چشم ها برای بررسی وجود هر گونه آسیب در ساختار چشم ، معاینه اسلیت لمپ برای بررسی ساختار های جلویی چشم مانند قرنیه، پلک، عنبیه و … برای بیمار تجویز شود .

درمان بیماری شب کوری

طبق اخرین تحقیقات پزشکان این بیماری درمانی ندارد ولی میتوان با استفاده از ژن درمانی و استفاده از سلول های بنیادی از پیشروی این بیماری و به خوش بینانه ترین حالت ممکن برای درمان این بیماری استفاده کرد. در مقوله درمان اختلال شب کوری شاید درمان قطعی وجود نداشته باشد ولی میتوان با رژیم غذایی صحیح از پیشروی این بیماری جلوگیری کرد. یکی از روش های پیشنهاد شده برای درمان اختلال شب کوری چشم ها استفاده از عینک های ضد بازتاب نور میباشد تا موجب رسیدن نور بیشتری به چشم میشود و همچنین دید شبانه را تا حدود زیادی بهبود میبخشد. یکی دیگر از راه های درمان این نوع اختلال که پزشکان در زمان اضطراری انجام میدهند؛ عمل لیزیک چشم میباشد و در این جراحی شکل قرنیه برای بهبود بینایی فرد تغییر می کند.

شب کوری و کمبود ویتامین A

همانطور که گفته شد از علت های اصلی این اختلال کمبود ویتامین های A  و E  میباشد و شما برای جلوگیری از پیشروی بیماری باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و در ان از بیشتر از مواد مغدی حاوی ویتامین A  میباشد. استفاده کنید منابع حاوی ویتامین A  مانند کره ،جگر،کدو حلوایی، برگ کلم بروکلی ،گریپ فوروت ،تخم مرغ ،شیر های غنی شده ،سبزیجات و میوه جات با رنگ زرد و نارنجی مانند مرکبات و هویج و خرمالو ،روغن کبد ماهی کاد و سبزیجاتی که دارای برگ های پهن و سبز تیره هستند .

شاید برای شما سوال شود که ویتامین A چه تاثیری بر بدن دارد، در واقع این ویتامین موجب حفظ و نگهداری غشای مخاطی میشود و در رشد و نمو نیز تاثیر زیادی دارد و ویتامین A برای درمان شب کوری و خیلی از اختلالات چشمی سودمند می باشد و جالب است بدانید شبکوری یک علامت زودهنگام کمبود ویتامین A می باشد.

اگر شما دچار این اختلال هستید حتی المقدور سعی کنید در تاریکی رانندگی نکنید و زیرا نور چراغ های ماشین های رو به رو چشم را اذیت می کند و در حین ورود به طونل برای تطابق با تاریکی داخل تونل از عینک های آفتابی استفاده کنید .در طب سنتی راهکاری های برای درمان اختلال شب کوری آمده است که ما نه ان را رد میکینم و نه ان را قبول ! برای درمان کمبود ویتامین A  آب لیمو ترش را با جفری مخلوط کرده و میل کنید همچنین قرقره کردن آب عسل در طول روز بسیار مفید است .البته شما باید در استفاده از ویتامین A دقت لازم را داشته باشید زیرا مصرف بی رویه از این ویتامین میتواند علائم شدیدی مانند سردرد ،کم اشتهایی ،خشکی پوست و مسمویت های شدید اشاره کرد .